Košík
Váš košík je prázdný
Vyberte si šířku pneu:
135 | 140 | 145 | 150 | 155 | 160 | 165 | 170 | 175 | 180 | 185 | 190 | 195 | 200 | 205 | 215 | 225 | 235 | 240 | 245 | 255 | 265 | 275 | 285 | 295 | 305 | 315 | 325 | 335 | 345
Vyberte si značku auta:
ALFA ROMEO | AUDI | BENTLEY | BMW | CADILLAC | CHEVROLET | CHRYSLER | CITROEN | DACIA | DACIA (RENAULT) | DAEWOO | DAIHATSU | DODGE | FIAT | FORD | HONDA | HYUNDAI | ISUZU | JAGUAR | JEEP | KIA | LADA | LANCIA | LAND ROVER | LEXUS | MAZDA | MERCEDES BENZ | MINI | MITSUBISHI | NISSAN | OPEL | PEUGEOT | PORSCHE | RENAULT | ROVER | SAAB | SEAT | SKODA | SMART | SSANGYONG | SUBARU | SUZUKI | TOYOTA | VOLKSWAGEN | VOLVO
Vyberte si období:
celoroční pneu | letní pneu | zimní pneu
Vyhledávání pneumatik

Pozn.: Vyhledávání podle auta je pouze
orientační. Přesné rozměry najdete ve velkém
technickém průkazu.

  
    Rozměry
 
Nové hledání

FAQ - Často kladené otázky

Pneumatiky

Značení pneumatik

Každá pneumatika má rozměry, které jsou uvedené přímo na pneumatice. Je tam uvedena šířka pneumatiky, její profil (procentní poměr šířky a výšky pneumatiky), průměr pneumatiky (jaký je její vnější obvod), index rychlosti a index nosnosti. Na auto lze obout jen pneumatiky s rozměry, které jsou povoleny ve velkém technickém průkazu k danému autu.

Šířka pneumatiky

Je uváděna v mm [milimetry]. Čím širší, tím auto lépe sedí na cestě, ale má větší spotřebu. U pneumatik nad 220mm se zvlášť na českých cestách objevuje efekt kolejí, kdy je pneumatika širší než vyjetá kolej na cestě. Auto, když zajede do vyjeté koleje třeba na dálnici, se do koleje nevejde a tak přejíždí z jejího levého okraje na pravý a naopak. Auto může být problém udržet v přímém směru.

Profil pneumatiky

Je udáván v % [procenta] šířky a výšky pneumatiky. Čím je profil větší, tím je auto méně sportovní (v zatáčce nesedí tak pevně), ale tím komfortněji se v něm jede (vyšší profil eliminuje větší část nerovností na cestě a v kabině není cítit drncání).

Průměr pneumatiky

Je udáván v palcích. Čím větší auto, tím větší průměr pneumatik. Vnější obvod pneumatiky je vždy stejný, ať se obuje jakákoliv kombinace povolených rozměrů podle velkého technického průkazu. Např. rozměr 225/45R17 je sportovnější a na autě vypadá lépe, než 205/55R17, které je komfortnější a nevypadá tak hezky. Obě pneumatiky ale pasují na jiný ráfek (R16 nebo R17) a mají stejný vnější obvod.

Index hmotnosti

Udává se jako číslo bez jednotky. Udává, jaké maximální hmotnostní zatížení lze při maximální rychlosti nést jednou pneumatikou. V žádném případě nelze na auto obout pneumatiky s nižším hmotnostním indexem, než je uvedeno ve velkém technickém průkazu. Každý rozměr může mít index jiný. Směrodatný je index uvedený u rozměru, který na autě máte obutý. Pokud obujete pneumatiku s nižším hmotnostním indexem, auto bude na cestě plavat, bude nervózní a bude se špatně řídit. Z řízení budete unaveni. Ale hlavně v takovém případě hrozí prasknutí pneumatiky, protože není stavěná na vyšší zátěž, než je na ní uvedeno.

Rychlostní index

Udává se jako písmeno, popř. dvě písmena. Rychlostní index udává, jak rychle lze na dané pneumatice jet. Čím vyšší index je, tím lze na pneumatice jet rychleji. Musí být ale vyrobena z měkčí směsi, aby i při vyšších rychlostech dobře seděla na vozovce. A protože má měkčí směs, rychleji se sjede. Proto se doporučuje, abyste jezdili na pneumatikách s takovým rychlostním indexem, který je uvedený ve velkém technickém průkazu k vašemu autu.

Kdy byly pneumatiky vyrobené, Označení DOT

Slouží k identifikaci stáří pneumatiky a země výroby. DOT je uveden na každé pneumatice, na jejím obvodu, malým písmem blízko vnitřního okraje. Např. DOT H3AE JBYR 2410 znamená, že pneumatika byla vyrobena 24. týden roku 2010. První dvě čísla (24) znamenají týden výroby v daném roce, druhá dvě čísla (10) jsou označením roku výroby.

Kde byly pneumatiky vyrobené, Země původu pneumatiky

Je uvedena na pneumatice a neznamená prakticky nic. Výrobci dnes soutěží ve vývoji vlastností pneumatik, nesoutěží v kvalitě výroby. Výroba je kvalitní, probíhá u všech výrobců s podobnými náklady a za podobných podmínek. Výroba je po celém světě stejně kvalitní, přísně kontrolovaná, probíhá na kvalitních výrobních linkách za přísného dozoru. Technologie výroby je stejná na celém světě. Důvodem výroby mimo Evropu jsou nízké mzdy pracovníků v mimoevropských státech.

Alukola, litá kola

Co znamená ET

ET se udává v mm [milimetry] a může být kladné i ozáporné. Toto číslo udává, jak hluboko vůči blatníku kolo bude. Jak daleko je ve směru jízdy střed disku od dosedací plochy, na kterou se disk montuje.

Můžu použít jinou hodnotu ET, než má uvedenou v technickém průkazu?

Ano, ale...

Čím větší je kladná hodnota ET, tím více je kolo schováno v blatníku. Mohlo by drhnout o tlumič, nebo brzdu, mohlo by se netočit. Ale pomocí vymezovacích podložek lze kolo vysunout zpět více ven.

Čím větší je záporná hodnota ET, tím více kolo vystupuje z blatníku. Zde by úprava vyžadovala větší zásah a nedoporučuje se. Bylo by nutno např. předělat blatník, aby opět schoval celé kolo.

Zápis do technického průkazu jiného rozměru pneumatik a kol, než jsou v technickém průkazu uvedeny

Lze provést třemi způsoby:

  1. Zápis typově schválených kol na základě typového listu
  2. Zápis na základě prohlášení autorizovaného dovozce a kontrole v pověřené zkušebně
  3. Zápis individuálně dovezených ráfků na základě kontroly v pověřené zkušebně
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku